Unesco publiceerde naar aanleiding van de Dag van de Leraar een rapport over het wereldwijde lerarentekort. Er zijn, als we ieder kind kwalitatief onderwijs willen bieden, 44 miljoen nieuwe leerkrachten nodig. Het lerarentekort is het ergste in Sub-Saharaans Afrika. Daar zijn 15 miljoen extra leerkrachten nodig en dat is een derde van het totale tekort. In Noord-Amerika en Europa gaat het om 4,8 miljoen leerkrachten. Dat meldt De Standaard.
In 2016 publiceerde Unesco een soortgelijk rapport en toen ging het wereldwijd nog om een tekort van 69 miljoen leraren. De regio die het meeste vooruitgang boekte is Zuid-Azië, daar is het lerarentekort sinds 2016 gehalveerd. Zelfs in Sub-Saharaans Afrika is het tekort verminderd, met 2 miljoen. Er zit dus wel een klein beetje progressie in.
Geen aantrekkelijk vak
Unesco ziet verschillende redenen voor het lerarentekort. Denk daarbij aan slechte werkomstandigheden, veel stress en lage lonen. Jonge mensen kiezen amper nog voor een baan als leraar omdat het vak niet aantrekkelijk genoeg is. En wanneer jonge mensen wel kiezen voor een pabostudie, verlaten veel starters het onderwijs al binnen de eerste jaren van hun loopbaan.
Uitval mannelijke docenten basisonderwijs
Uit gegevens van 79 landen blijkt dat de uitval bij leerkrachten in basisonderwijs is gestegen van 4,62 procent in 2015 tot 9,06 procent in 2022. Vooral mannelijke docenten vallen uit, omdat ze vaker andere vooruitzichten hebben in bijvoorbeeld de landbouwsector.
Aanbevelingen
Unesco kwam met zeven aanbevelingen over hoe de status van leerkrachten verbeterd kan worden. Er moet een gezondere werk-privébalans komen en leerkrachten moeten zich veel meer kunnen bezighouden met lesgeven in plaats van met administratieve handelingen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk