Logo_kinderopvang_peuter

De huidige kabinetsplannen voor een betere afstemming van onderwijs, kinderopvang en peuterspeelzalen gaan niet ver genoeg. Dat vindt een groot aantal bestuurders in het onderwijs, het lokaal bestuur en de kinderopvang, verenigd in het project Kindcentra 2020. Voor een optimale ontwikkeling van kinderen in onze samenleving is een langetermijnvisie van de overheid nodig, stellen zij.Om hun mening kracht bij te zetten organiseren zij morgen, woensdag 24 september, het symposium: ‘Kindcentra 2020, ontwikkel de toekomst’. 

“Kinderen hebben recht op maximale kansen om zich te ontwikkelen en hun talenten te benutten. Daarom streeft Kindcentra 2020 naar integrale voorzieningen voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar”, zegt verduidelijkt Gijs van Rozendaal, voorzitter van het project Kindcentra 2020. Bestuurders uit de kinderopvang, het primair onderwijs en wethouders hebben daarom samen met Het Kinderopvangfonds een nieuwe visie op kindontwikkeling geformuleerd. Deze visie zullen ze 24 september, de dag dat politiek Den Haag vergadert over de toekomst van onderwijs, peuterspeelzalen en kinderopvang, uit de doeken doen. Met het symposium is tevens de officiële afsluiting van Almere Onderwijsstad.

De initiatiefnemers van Kindcentra 2020 vinden dat in het kindcentrum van morgen gewerkt moet worden volgens één pedagogische en educatieve visie. Van Rozendaal: “Kindcentra 2020 zijn de ‘samenwerking voorbij’. Om wezenlijk te kunnen sturen op de pedagogische kwaliteit van voorzieningen pleiten wij er voor te werken vanuit één organisatie, één wettelijk en financieel stelsel en één toezichtkader.”

Het doel van Kindcentra 2020 is te komen tot kindcentra waarin kinderen maximaal in staat worden gesteld hun talenten te benutten. Doorlopende ontwikkelingslijnen, dagarrangementen en kindnabije zorg horen hierbij. Van Rozendaal: “Het huidige stelsel van voorzieningen voor kinderen is niet optimaal. Een langetermijnvisie van de overheid op de ontwikkeling van kinderen ontbreekt. Om ‘Kindcentra 2020’ mogelijk te maken is een goed wettelijk kader nodig. Je kunt nu eenmaal geen huis bouwen op een fundament van schotsen.”

© Nationale Onderwijsgids