Normal_kinderopvang_peuter

De pedagogische kwaliteit op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven verschilt nauwelijks van elkaar. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO) in opdracht van minister Asscher van Sociale Zaken. Voor het ministerie zijn de conclusies van het onderzoek een aanmoediging om door te gaan met het proces van harmonisatie in de kinderopvang. Dit meldt Kinderopvangtotaal.

Het NCKO deed in 2012 ook al onderzoek naar de kwaliteit van kinderdagverblijven. De kwaliteit van het peuterspeelzaakwerk is nog niet eerder op grote schaal onderzocht. Uit de huidige studie blijkt dat er weinig verschillen zijn. Ook maakt het weinig uit of het om een groep voor vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) gaat of niet. Alleen op het thema 'boeken' scoren de VVE-locaties beter.

Het onderzoek laat verder zien dat pedagogisch medewerkers in peuterspeelzalen sterk zijn in de emotionele ondersteuning van de kinderen en ook goed scoren op basale pedagogische vaardigheden als autonomie van het kind respecteren, grenzen stellen en structuren. Medewerkers in de kinderopvang zijn daarentegen beduidend beter in het stimuleren van de ontwikkeling van peuters en het begeleiden van interacties.

Volgens de onderzoekers is een goede scholing van pedagogisch medewerkers essentieel. De educatieve vaardigheden van zowel medewerkers in peuterspeelzalen als in kinderdagverblijven lopen nog achter, concluderen de onderzoekers. Minister wil dan ook permanente (na)scholing inzetten om de kwaliteit van de peuteropvang te verhogen.

© Nationale Onderwijsgids