Normal_peuterspeelzaal

De effectiviteit van vroeg- en voorschoolse educatie (vve) hangt van de samenstelling van de groep kinderen en de begeleider van de groep. Dit blijkt uit onderzoek van promovenda Annika de Haan van de Universiteit Utrecht, zo melden de universiteit en het Nederlands Jeugdinstituut.

Uit haar onderzoek concludeert De Haan vve het beste werkt in kleine groepen waaraan ook kinderen deelnemen die niet tot de doelgroep van de voorschool behoren. Vooral in kleutergroepen zorgt deze vermenging ervoor dat kinderen zich sneller ontwikkelen door de interactie met hun groepsgenootjes. Door de groepen niet te groot te maken kunnen kinderen makkelijker zelf verbaal bezig zijn en is het ook voor de begeleider makkelijker om in te spelen op het niveau en de individuele behoeften daarin van de kinderen.

Daarnaast beveelt De Haan om in te zetten op de professionalisering van de beroepskrachten, bijvoorbeeld door coaching. Kinderen ontwikkelen zich sneller wanneer de begeleider relatief veel activiteiten aanbiedt die de ontwikkeling stimuleren.

© Nationale Onderwijsgids