In de maand juli heeft sociale media platform BeReal reeds 15 procent van de 13-24-jarigen bereikt. Dit blijkt uit een recent onderzoek van GXL DAM van GfK, waarin een totaaloverzicht is gecreëerd van het huidige digitale landschap, inclusief nieuwe spelers zoals BeReal en de groei (of krimp) van andere digitale platformen. Jongeren blijken volgens het onderzoek massaal de app te omarmen en een alternatief, ‘gezond’ digitaal sociaal medium te zoeken. Ter vergelijking: TikTok had begin 2020 een bereik van 20 procent in deze doelgroep, dus de groeipotentie is er. Dat meldt GfK Netherlands B.V.
Wat verder opvalt is dat er (nog) nauwelijks oudere gebruikers (35+) zijn, terwijl dit bij de andere sociale media platforms wel het geval is. Voor Instagram is zo’n 37 procent van de online bereikten in juli 2022 jonger dan 35 jaar. Voor TikTok is dat 44 procent, Snapchat 73 procent en voor BeReal is dat maar liefst 91 procent.
TikTok
TikTok kent al jaren een sterke groei in gebruik onder jongeren. In juli van dit jaar is het bereik extra hoog door onder andere het live aanbieden van de wedstrijd tussen Ajax en PSV om de Johan Cruijff Schaal door ESPN; in de laatste week van de maand lag het unieke bereik van TikTok op nagenoeg 2 miljoen unieke personen (leeftijd 13 jaar en ouder). Ook Snapchat heeft weer een stijgende lijn in bereik onder jongeren in juli 2022.
Gebruiksfrequentie
Van de BeReal gebruikers was 60 procent 10 dagen of vaker actief in de maand juli, dat is vergelijkbaar met Snapchat gebruikers. Voor Instagram en TikTok ligt de gebruiksfrequentie wat lager, respectievelijk 45 procent 10+ dagen en 25 procent 10+ dagen. Deze laatste is vermoedelijk te verklaren dat juist door het aanbieden van de live ESPN-wedstrijd Ajax PSV er veel incidentele gebruikers naar TikTok getrokken zijn die het gemiddelde omlaag halen.
Door: Nationale Onderwijsgids