vmbo congres 2012 bunnik

BUNNIK – Onderwijsprofessionals uit het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) komen op dinsdag 25 en woensdag 26 september bij elkaar voor het Nationaal VMBO Congres 2012. De Nationale Onderwijsgids doet verslag van dit congres en biedt live-updates via Twitter.

Op de eerste dag staan strategie en het delen en opdoen van kennis centraal: op welke manieren kan opbrengstgericht onderwijs worden gerealiseerd? Onder anderen hoogleraar pedagogiek Micha de Winter, Rick Steur van de Inspectie van het Onderwijs en Henk Post van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geven hun visie op de uitdagingen waar docenten en schoolbestuurders in het vmbo dagelijks mee te maken krijgen.

Eerder berichtten wij al over het ochtendprogramma.

Middag

Civil society
In zijn key-note-speech gaat Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit Utrecht, in op het belang van civil society voor onderwijsopbrengsten. Niet alleen ouderbetrokkenheid maar ook de sociale omgeving rond het gezin is van belang voor de ontwikkeling van kinderen. Zo dragen niet alleen verbeterde methodieken bij aan hogere onderwijsopbrengsten, maar is het versterken van de sociale netwerken rond kinderen net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Meer focus op het ontwikkelen van sociale netwerken zal volgens de Utrechtse pedagoog dan ook leiden tot meer burgerschap en beter worteling van democratische waarden.

"Opvoeden is niet alleen gedragsregulering, het gaat om veel meer", aldus De Winter, "De noodzakelijke strijd met het kind wordt vaak vermeden; liever zoeken we naar een stoornis". De Winter wees erop dat tien keer zoveel kinderen behandeld worden voor adhd als dat er werkelijk diagnosticeerde gevallen van adhd zijn.

Powertalks
In de powertalks van het middagprogramma werd een opvallend initiatief gepresenteerd van onder andere Marleen Lemstra, vestigingsdirecteur van het vmbo Kennemer College. Zij zette een projectgroep op die zich tot doel heeft gesteld de doorstroming van de theoretische leerweg van het vmbo (vmbo tl) naar het mbo, het havo en het hoger onderwijs te bevorderen. De projectgroep is actief sinds februari van dit jaar en biedt onder andere leerlingen in de hoogste klassen een lesprogramma aan dat beter aansluit op havo en mbo.

Labels
Op zijn eigen, unieke manier gaf Peter Mol, directeur van Gedragpunt scholing en advies, een presentatie over passend onderwijs en de rol van leraren daarin. "Van de politiek moeten we het niet hebben", zegt Mol smalend nadat hij een filmpje van Mark Rutte heeft laten zien, die in de Tweede Kamer duidelijk worstelt om het concept passend onderwijs onder woorden te brengen.

Volgens Mol is de crux van omgaan met kinderen met gedragsproblemen dat je durft te twijfelen aan jezelf en aannames naast je neerlegt. "Kijk naar de mogelijkheden en niet in eerste instantie naar het negatief afwijkende", aldus Mol. Hij liet weten bepaald geen voorstander te zijn van het labelen van kinderen met aandoeningen als autisme of adhd. "Laat kinderen zelf hun label kiezen", was de boodschap van Mol.

Generatiekloof
Het slotwoord op deze eerste dag was voor Mathieu Weggeman, hoogleraar organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Weggeman hield een wervelend betoog over generatieverschillen tussen de protestgeneratie en de huidige netwerkgeneratie en tot welke conflicten dat op de werkvloer kan leiden. Hij doorspekte zijn relaas met scherpe en vaak ook grappige anecdotes.

Volgens Weggeman is de huidige generatie jongeren ontzettend goed in het verwerken van informatie en prikkels en zijn zelfs hun hersenen hier beter op afgesteld dan leden van de protestgeneratie. Doordat ze van jongs af aan omringd zijn met een veelheid aan keuzes, zijn ze op latere leeftijd goed in staat om informatie te verwerken. Een tip om deze 'informatiesponzen' les te geven gaf Weggeman ook: "Waarom zou je geen Engels geven in het Frans". Volgens de hoogleraar organisatiekunde kunnen jongeren makkelijk omgaan met een dubbele datastroom.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink