ROC West-Brabant heeft een digitale leeromgeving laten ontwikkelen waarin leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen met rekenopgaven. Tijdens een pilot van vier maanden gebruikten meer dan vijfhonderd leerlingen het programma. Zowel de leerlingen als docenten zijn docenten zijn enthousiast over het zogeheten Stimmit Rekenen.
De digitale rekenmethode is geschikt voor rekenniveau 1F tot en met 3F. Binnen de leeromgeving kunnen leerlingen zelfstandig op hun eigen niveau en tempo oefenen met ruim 3200 vragen. De methode gebruikt video's en animaties om uitleg te geven. Proeftoetsen en rapportages geven leerlingen en docenten zicht op de voortgang van de rekenvaardigheden.
Door te oefenen kunnen leerlingen sterren behalen en dat blijkt voor leerlingen een goede stimulans. Dat merkt ook één rekendocent op die het programma als extra aanvulling gebruikte tijdens de rekenles: “De gemiddelde productiviteit van de leerling is veel groter in vergelijking met werken uit een boek.”
Stimmit Rekenen is ontwikkeld door ICT specialist voor onderwijs IT-Workz in samenwerking met het ROC. De leeromgeving bevat een voorleesfunctie voor leerlingen met dyslexie.
© Nationale Onderwijsgids