(Novum) - Door hun reclame als voorlichting te bestempelen omzeilen voedselbedrijven de door henzelf opgelegde regels om hun campagnes niet te richten op kinderen onder de 7 jaar. Dat stelt Foodwatch woensdag. De consumentenorganisatie is een petitie gestart waarin de overheid wordt gevraagd om een wettelijk verbod op voedselreclame in scholen en kinderdagverblijven.
Er is geen wet die reclame op scholen verbiedt. Wel heeft de voedselindustrie zichzelf regels opgelegd, maar 'voorlichting' op scholen is volgens die regels wel toegestaan. In de praktijk heeft de voorlichting volgens Foodwatch echter vaak een commerciële boodschap.
Als voorbeeld worden gesponsorde schoolontbijtjes genoemd, waarbij hagelslag van Venz op de tafels verschijnt. McDonald's stuurt clowns langs scholen voor beweeg- en veiligheidsshows. De clown geeft uitleg over het belang van sporten, maar het stoort Foodwatch dat het logo van McDonald's op zijn kostuum pronkt. "Het is onacceptabel dat in een tijd waarin één op de zeven kinderen te dik is, een bedrijf zoals McDonald's onze scholen kan binnendringen."
Unilever leverde smeerdiploma's aan kinderdagverblijven. Op het smeerdiploma stonden figuurtjes die ook op actieverpakkingen van Blue Band Goede Start stonden. Het ging volgens Foodwatch om een reclamecampagne om jonge kinderen aan het merk Blue Band Goede Start te binden. Ongeveer zevenduizend kinderdagverblijven en peuterspeelzalen kregen het smeerdiplomapakket ongevraagd opgestuurd. "Zo werd het kinderdagverblijf misbruikt als marketingkanaal", concludeert Foodwatch.
Unilever is inmiddels gestopt met het smeerdiploma, omdat het tijd zou zijn voor een 'nieuwe manier van het overbrengen van de boodschap'.
"De educatieve doelen van scholen en kinderdagverblijven zijn niet te verenigen met de commerciële belangen van voedselproducenten. Zij moeten daar dan ook wegblijven", zegt campagneleider Meike Rijksen van Foodwatch. "Kinderen zijn geen marketingobject en zeker binnen de onderwijsmuren moeten zij veilig kunnen leren en spelen."