Herstructureringen op het werk zorgen voor stress en een afname van vitaliteit bij medewerkers. De negatieve effecten zouden minder zijn als werknemers voldoende mogelijkheden krijgen om te leren door te reflecteren en te experimenteren op het werk. Dit stelt Irina Nikolova aan de hand van haar promotieonderzoek aan de Open Universiteit. Voor het onderzoek onderzocht Nikolova de relaties tussen professioneel leren en welzijn op het werk in tijden van herstructurering. Op 28 mei verdedigt ze haar proefschrift op de universiteit. Dat meldt de Open Universiteit.
In haar promotieonderzoek onderzocht Nikolova de relaties tussen herstructurering, leren op de werkplek en welzijn. Daarnaast voerde ze ook twee validatiestudies uit. In deze studies heeft ze de validiteit van twee schalen - gericht op het meten van leermogelijkheden en leerklimaat - grondig getoetst. Nikolova stelde vast dat herstructurering twee effecten heeft: het is een stimulans om te leren, maar kan ook leiden tot emotionele uitputting en verminderde vitaliteit. Tegelijkertijd bleek dat werknemers die op hun werk ondersteund worden om te leren en de kans krijgen om te reflecteren en te experimenteren minder last hebben van de negatieve effecten.
Nikolova pleit er dan ook voor dat werkgevers zorgen voor een faciliterend en appreciërend leerklimaat om het leren op de werkvloer (het verwerven van nieuwe competenties) te stimuleren. Bedrijven zouden ondersteuning moeten bieden en waardering tonen als medewerkers bijgeschoold worden. Het leren op het werk en de ondersteuning daarvan door werkgevers zou werknemers weerbaarder en beter bestand maken tegen negatieve effecten van herstructureringen.
© Nationale Onderwijsgids