Normal_kinderopvang_peuters_kring_kinderen

Het ministerie van Sociale Zaken heeft een subsidie van 400.000 euro toegekend aan het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NKCO). Onder leiding van onderzoeker Katrien Helmerhorst van de Universiteit van Amsterdam gaat het consortium onderzoek doen om de opleiding voor pedagogisch medewerkers te verbeteren. Dat moet uiteindelijk leiden tot een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van de kinderopvang zelf.

Het stimuleren van ontwikkeling en sociale interactie bij kinderen zijn basisvaardigheden waar pedagogisch medewerkers nog wel eens moeite mee hebben. Helmerhorst, werkzaam bij de programmagroep Opvoedingsondersteuning, ontwikkelde daarom al eerder een effectieve training ter verbetering van de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. De volgende stap is nu om deze interactievaardigheden-training op te nemen in de opleiding voor pedagogisch werkers. “Dat doen we door de docenten op de ROC's zodanig te trainen dat zij de kennis weer overbrengen op hun studenten”, legt Helmerhorst uit. “Een train de trainer dus.”

Aan het onderzoek zullen vijf ROC’s verspreid over het land meedoen. Per instelling nemen maximaal acht docenten deel. Helmerhorst gaat met behulp van videobeelden studenten en docenten van de opleidingen volgen om te zien of de training de interactievaardigheden verbetert.

Helmerhorst benadrukt het belang van de kwaliteitsverbetering. “Sommige mensen vragen zich af: 'Hoe groot is het probleem?'. Laat ik voorop stellen: kinderen kunnen wel tegen een stootje. Als de thuissituatie in orde is, dan is het niet zo erg als het op de kinderopvang niet optimaal is. Maar zodra beide omgevingen te wensen overlaten, kunnen kinderen, ook lang daarna, probleemgedrag gaan vertonen. Dat verband is echt aangetoond. Daar komt bij dat kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar zich in een razendsnel tempo ontwikkelen. Het is toch ook gewoon zonde om daar niets mee te doen?"

© Nationale Onderwijsgids