Het kleuterbrein laat meer activiteiten in de hersengebieden zien die taal verwerken wanneer zij een verhaal te horen krijgen, wanneer zij regelmatig voorgelezen worden. Voorlezen zou de hersenen van kleuters klaarmaken voor taalverwerking en zelfstandig lezen, blijkt uit onderzoek van kinderartsen en neurowetenschappers van het Cincinnati Children's Hospital in de Verenigde Staten. De onderzoekers hopen dat de resultaten bijdragen aan het identificeren en helpen van kinderen met een leesachterstand. Dit meldt NU.nl.
“Wij zijn enthousiast om voor het eerst te kunnen tonen dat blootstelling aan lezen tijdens de belangrijke ontwikkelingsfases voor de kleuterschool een betekenisvolle, meetbare impact heeft op hoe het kinderbrein verhalen verwerkt,' aldus kinderarts John Hutton. Voor het onderzoek werden negentien gezonde kinderen met de leeftijd van drie tot vijf jaar onderzocht. Ouders kregen een vragenlijst waarin vragen werden gesteld over de interacties die ouders hebben met hun kinderen, zoals voorlezen, spelen, oefenen met tellen en puzzelen.
De onderzoekers analyseerden de hersenactiviteit in de taalgebieden bij de kleuters terwijl die in de hersenscanner via een koptelefoon naar een verhaaltje luisterden. Hieruit bleek dat alleen de interactie voorlezen sterk geassocieerd te zijn met activiteit in de taalgebieden. Bij twee deelgebieden was de associatie het sterkst. Het gaat om het deel dat betrokken is bij het bepalen van betekenis en dat van belang is bij leren praten en lezen en ook om het gebied dat betrokken is bij het vormen van een mentaal plaatje bij de tekst.
© Nationale Onderwijsgids