Kinderen zijn geneigd voor eten te kiezen dat in een grappige vorm wordt gepresenteerd. Dit is nuttige informatie om kinderen te stimuleren om gezondere eetkeuzes te maken. Wanneer kinderen de keuze hebben verkiezen ze normaal gesproken witbrood boven volkorenbrood, tenzij het volkorenbrood in een leuke vorm wordt aangeboden en het witbrood in een normale vorm. Dat meldt Vakblad Vroeg.
Kinderen vertellen dat volkorenbrood goed voor hen is blijkt uit onderzoek juist averechts te werken. Wanneer kinderen vaak horen 'dit is gezond' blijkt dit bij kinderen de associatie 'dit is dus minder lekker' op te roepen. Bij de aanpak 'nudging' wordt geprobeerd om op een slimme manier de keuze van mensen te veranderen zonder de keuzevrijheid te beperken. Kinderen blijken dan ook bijna twee keer zo veel volkorenbrood te eten als dit brood een grappige vorm heeft. Opvallende volkorenbroodjes werden door de kinderen ook als lekkerder beoordeeld dan die met een gebruikelijke vorm.
'Nudging' kan vooral waardevol zijn om kinderen te helpen bij het wennen aan iets nieuws. Herhaaldelijk aanbieden kan er voor zorgen dat kinderen volkorenbrood meer gaan waarderen en dat het eten van dit brood een vertrouwde gewoonte wordt.
Verschillende kinderopvangcentra in Nederland zetten zich in om de kinderen gezonder te laten eten en drinken. Zo worden er verschillende DrinkWater-weken georganiseerd die als doel hebben om kinderen spelenderwijs te leren waarom water drinken zoveel gezonder is dan het drinken van suikerhoudende drankjes. Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) benadrukt dat het belangrijk is dat kinderen van jongs af aan wennen aan de smaak van water. Kinderdagverblijven kunnen hier een grote rol in spelen.
© Nationale Onderwijsgids