Normal_kind_blij_verven2534

Binnen de gemeente Utrecht is afgelopen jaren een kwaliteitskader voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) ontwikkeld. Dit instrument wordt op dit moment gedigitaliseerd. Daarna kan het in heel Nederland in gebruik worden genomen. Dit meldt vakblad Vroeg.

De afgelopen jaren is door de Voor- en Vroegschoolse Educatie in de gemeente Utrecht sterk ingezet op kwaliteitsverbetering. De CED-Groep heeft hiervoor een zelfevaluatie-instrument ontwikkeld voor directies, onderbouw-coördinatoren en leidsters/leerkrachten. Hiermee kunnen zij systematisch en planmatig de kwaliteit van VVE op hun locatie meten en verbeteren. Hieraan hebben zij de naam ‘VVE 0-meting gemeente Utrecht’ gegeven. 
 
De meeste informatie hiervoor is afkomstig van 'Werkinstructie toezichtkader voor- en vroegschoolse educatie' van de Inspectie van het onderwijs. Daarnaast is gebruik gemaakt van andere bronnen. Het instrument beschrijft de kwaliteitscriteria die gelden voor VVE-locaties in de gemeente Utrecht, voor negen domeinen en op drie niveaus. In schooljaar 2014-2015 hebben de VVE/onderbouw-coördinatoren van de VVE-locaties (groepen 1-2) de ‘VVE 0-meting gemeente Utrecht’ ingevuld. Zij werden daarbij gecoacht door een adviseur van de CED-groep. Op basis hiervan is er een sterkte/zwakte analyse gemaakt waarna er een plan van aanpak is opgesteld om de kwaliteit van VVE op de eigen locatie te waarborgen en te verbeteren. Dit kan worden verwerkt in het schoolbeleidsplan.
 
Aan het einde van het jaar kan de VVE kwaliteitsmonitor helpen evalueren in hoeverre de investering van het team een positief effect heeft gehad op de proceskwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie op hun locatie.
 
© Nationale Onderwijsgids