Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) gaat een pedagogische standaard voor het jonge kind (de periode van spelend leren van nul tot ongeveer zes/zeven jaar) ontwikkelen. BKK richt zich hierbij op de sector kinderopvang. Deze standaard sluit aan bij de ontwikkeling van Het Nieuwe Toezicht. Dat meldt BKK.
In het jaarplan 2016 heeft BKK met het ministerie van Sociale Zaken afgesproken een pedagogisch curriculum voor de kinderopvang te ontwikkelen. Zo'n kader bestaat meestal uit een visie (de pedagogische opdracht uit de wet), een curriculum (de standaard die de hoe-vraag beantwoordt), indicatoren en meetinstrumenten. In Nederland wordt daarom gewerkt aan de ontwikkeling van Het Nieuwe Toezicht en de herijking van de wet. BKK is in deze ontwikkeling ook actief, namelijk de ontwikkeling van een pedagogisch curriculum en het aanbieden van zelfevaluatie instrumenten voor ondernemers.
BKK heeft de afgelopen twee maanden dertig professionals geïnterviewd over de totstandkoming van een pedagogisch curriculum. Op basis van de uitkomsten van deze interviews heeft het bestuur een besluit genomen over de verdere ontwikkeling van het Pedagogisch curriculum. De komende periode gaat BKK verder met het operationaliseren van de uitgangspunten voor het curriculum en het schrijven van de conceptteksten. BKK wil ook bij deze stappen deskundigen, stakeholders en beroepskrachten betrekken.
© Nationale Onderwijsgids