Normal_lr20170906_pierson_vm_1518

Ton Bruining, netwerkpartner van KPC Groep, laat zijn lezers in zijn prikkelende blogs graag meedenken over de essentie van goed onderwijs. Zelf geïnspireerd door filosoof Harry Kunneman  spreekt Ton Bruining vaak over ‘onderwijs dat werkt, dat deugt en deugd doet’. Een longread over Tons perspectief op onderwijs is als download beschikbaar. 

Enkele quotes uit het interview:

 

  • "Wanneer leerlingen in hun ontmoeting met de leraar niet teruggebracht worden tot een object dat vaardigheden moet verwerven, maar geraakt worden door de aandacht van de leraar, dan kunnen er emancipatoire krachten en in de slipstream daarvan motivaties, zoals leermotivatie, prestatiemotivatie en sociale motivatie, vrijkomen."

 

  • "Scholen, onderwijsteams en leraren schrijven bij vierjaarlijkse nadenken over de visie en strategie al snel de slogan “de leerling centraal” op om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag, waarin vaak juist het systeem centraal staat, zoals de directieven van de overheid, de roosters van de school en de aangekochte rekenmethode.”

 

  • "Om onderwijs te maken dat er blijvend toe doet, moet je er volgens mij voor zorgen dat je loskomt van ‘vroeger was alles beter’. Dat betekent dat je niet alleen in de ontwikkeling van eigentijdse onderwijsconcepten moet investeren, maar ook in de organisaties zelf."

 

Downloadhier het interview

 

Voor KPC Groep verzorgt Ton Bruining onder meer de programma’s The Next Step (doorontwikkeling van interne huisacademies)de Werkplaats 10-14 onderwijs en professionaliseringstrajecten voor interne onderwijsadviseurs).