Normal_afbeelding_2024-10-23_160425708

Op 17 december start de nieuwe editie van onze basisopleiding ondersteuningscoördinator/zorgcoördinator. Wat spreekt deelnemers aan in deze opleiding? Wat voor inzichten namen eerdere deelnemers mee naar hun eigen school? Lees de ervaringen van:

  • Marleen Smink, was ondersteuningscoördinator op Terra Oldekerk (vmbo, groenonderwijs) en is nu beleidsmedewerker Samenwerkingsverband Groningen Ommelanden
     
  • Gert Hald (Gooise Praktijkschool)

Marleen  Smink: “Na tien jaar lesgeven als leraar Nederlands wilde ik me verder ontwikkelen en me verdiepen in een andere functie naast het docentschap. Ik heb de basisopleiding ondersteuningscoördinator onder meer gevolgd om beter zicht te krijgen op de verschillende rollen die je vervult. Zoals de coachende rol die je hebt en je rol in de samenwerking met externe partners. Ik wilde meer beslagen ten ijs te komen. Heel fijn vond ik dat je de opleiding volgt samen met mensen van andere scholen. Je kunt hierdoor sparren en uitwisselen. Zo hebben we met elkaar handige tools gedeeld om informatie te documenteren, ook voor de ouders. Dat uitwisselen met anderen was erg waardevol. Vergis je niet, je zit toch vaak in een koker in je eigen school. Ik vind dat ik door deze opleiding nu beter onderlegd ben, ook theoretisch. We hebben veel stilgestaan bij passend onderwijs en hoe dat op je eigen school gaat. Ik heb ook meer geleerd over hoe je je collega’s kunt ondersteunen vanuit je rol. Dat is belangrijk zeker nu het onderwijs zich meer gaat bewegen naar inclusief onderwijs. Ik heb door deze opleiding ontdekt dat we als school goed op weg zijn. De functie van zorgcoördinator past goed bij me en geeft me veel  voldoening.  Je kunt er echt voor leerlingen zijn en het verschil maken door de leerling te zien en aandacht te geven.”  

Gert Hald, zorgcoördinator op de Gooise Praktijkschool: “Ik was net gestart als zorgcoördinator en vond dat ik aan deze nieuwe functie een opleiding moest koppelen. Ook vanuit de behoefte om mijn horizon te verbreden met nieuwe inzichten. Dat is zeker gelukt, mede door de afwisselende werkvormen van de opleiders. Door de basisopleiding heb ik nieuwe elementen kunnen inbrengen in de manier waarop het zorgteam is georganiseerd en hoe de ondersteuning op onze school gaat. Door je nieuwe inzichten ga je ook met andere, meer kritische ogen kijken naar je eigen organisatie. Er zijn zaken aangeraakt en aangereikt  waardoor je een frisse blik krijgt op bestaande dingen. Dat opent luikjes die misschien anders dicht zouden blijven zoals het onderpresteren van leerlingen. Ik houd ervan dingen op te schudden en meer los te komen van het systemisch denken van waaruit vaak wordt gedacht.  Ik merk verder dat de opleiding mij geholpen heeft om zaken beter over het voetlicht te brengen. Zo ben ik nu bezig met een actieplan zorg voor onze school.”

Uitstijgen ‘boven de waan van de dag’

Deze opleiding wordt sinds enkele jaren met succes verzorgd door Pieter jan Hiemstra en Ton Bruining en is hooggewaardeerd. Pieter Jan: “Op een interactieve manier houden we in de basisopleiding de rol van de zorgcoördinator / ondersteuningscoördinator in het onderwijs tegen het licht vanuit eigen perspectief, de wettelijke kaders en internationaal perspectief. Van essentieel belang is de positionering van de ondersteuningscoördinator: wat doet hij/zij wel en wat niet? 

De ondersteuningscoördinator is een netwerker en verbinder pur sang, vertelt Ton Bruining. “Samenwerken met docenten, mentoren, interne en externe hulpverlening, de schoolleiding en het samenwerkingsverband. Een valkuil is dat de ondersteuningscoördinator in een positie komt dat de hulpvragen ‘over de schutting worden gegooid’ onder het mom van: jij bent de ondersteuningscoördinator, dus los jij het maar op. De kunst is als ondersteuningscoördinator boven de waan van de dag uit te steken. Je bent immers geen brandjesblusser.”

Op 17 december start de extra editie van de basisopleiding 

Informatie en inschrijven