Normal_bewegend_leren

Spelen en bewegen is zuurstof voor het brein, stelt prof. Erik Scherder. "Cognitief gezien blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken dat de lesstof beter beklijft en beter onthouden wordt."  Wil jij weten hoe dit precies zit en hoe je bewegend leren kunt toepassen in dagelijkse lespraktijk? Op 9 november organiseert KPC Groep een studiedag over bewegend leren. 

 

Steeds meer scholen zijn ervan doordrongen dat bewegen in de klas aandacht verdient. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat lichaamsbeweging een positief effect heeft op leerprestaties en concentratie van leerlingen. Spelen en bewegen is zuurstof voor het brein, stelt prof. Erik Scherder. Daarbij komt dat bewegen het leerplezier vergroot. Wil jij weten hoe dit precies zit en hoe je bewegend leren kunt toepassen in dagelijkse lespraktijk? Op 9 november organiseert KPC Groep een studiedag over bewegend leren.

Erik Scherder, de bekende breinwetenschapper, laat er geen misverstanden over bestaan. Bewegen heeft een aantoonbare positieve invloed op leerlingen. “Onderzoeken laten heel helder zien wat er gebeurt met je stofwisseling als je elke dag drie kwartier beweegt. En je moet bewegen. Je moet 5 minuten bewegen om het negatieve effect van een half uur zitten teniet te doen. Dat is het lichamelijke effect. Cognitief gezien blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken dat de lesstof beter beklijft en beter onthouden wordt. Dat is logisch, want door bewegen worden in het brein netwerken geactiveerd die te maken hebben met het geheugen en met ruimtelijk inzicht. We weten inmiddels dat intensievere bewegingsprogramma’s meer effect hebben op rekenprestaties dan minder intensieve.”

Aandacht en concentratie

Scherder vervolgt. “Eén van de executieve functies van het brein is remming. Dat is een cruciale factor die invloed heeft op je gedrag en op je cognitie. Je onthoudt datgene wat je belangrijk vindt. Kinderen met adhd hebben daar meer moeite mee omdat hun ‘filter’ het niet zo goed doet. Als alles even interessant wordt, dan kun je geen aandacht geven. Je moet remmen om te filteren en aandacht te geven. Door te bewegen verbeter je die remming en hebben kinderen meer aandacht, meer concentratie. Doordat ze beter kunnen filteren, kunnen focussen hebben ze ook meer controle op impulsief gedrag. Dat is allemaal gebaseerd op studies. Door onderzoek zijn er inmiddels veel antwoorden gevonden en is er reeds veel bekend over de invloed van bewegen op cognitie.”

Programma studiedag

De studiedag over bewegend leren wordt begeleid door Marjolein van Oenen. Op 9 november gaat ze onder meer in op de volgende onderwerpen:

  • Bewegen & leren. Wat doet bewegen met ons brein en hoe kunnen we hier gebruik van maken in het onderwijs?
  • Resultaten uit wetenschappelijk onderzoek
  • Bewegen & leren; praktische toepassingen voor en tijdens de les
  • Informatie over verschillende beweegprogramma's (o.a. de methode 'de klas beweegt' en 'fit en vaardig op school') 

Meer informatie over de studiedag bewegend leren