Normal_afbeelding_2024-10-15_154020554

“Iedere onderwijsprofessional verdient tijd voor bezinning,” vertelt Bart van Linder, medeontwikkelaar van het nieuwe programma 'Passie voor onderwijs. Hoe houd je het vuur brandend?'. Deze tweedaagse training, die ZIN Academie samen met KPC Groep organiseert, richt zich op docenten die hun enthousiasme voor het vak willen hervinden.

 

In een tijd waarin de hoge werkdruk, administratieve lasten en hoge verwachtingen het werkgeluk en -plezier van veel leraren onder druk zetten, biedt dit programma een moment van reflectie en hernieuwde verbinding met de kern van het onderwijs: passie voor het vak. Bart van Linder herinnert zich nog goed hoe hij zelf op 19-jarige leeftijd voor een klas stond in een uitdagende buurt. “Toen had ik een onuitputtelijk enthousiasme. Maar de afgelopen jaren is de werkdruk in het onderwijs alleen maar toegenomen,” vertelt hij. “Systemen en administratieve taken nemen veel tijd in beslag bij leraren, waardoor er steeds minder ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Dat raakt aan de kern van het probleem: veel leraren verliezen hun bezieling.”

Werkvuur

De training ‘Hoe houd je het vuur brandend?’ biedt docenten de gelegenheid om even afstand te nemen van de dagelijkse hectiek en zich opnieuw af te vragen: hoe gaat het met mijn werkvuur? “Het programma is bedoeld om docenten bewust te maken van hun eigen behoeften en drijfveren,” zegt Van Linder. “Niet door even snel tussendoor een workshop te volgen, maar door twee dagen de tijd te nemen voor reflectie, gesprekken met collega’s, en wandelingen in de natuur.” Deelnemers krijgen de kans om hun bewustzijn te versterken van hun eigen waarden, kwetsbaarheden en drijfveren, en leren hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen te midden van de voortdurende druk van niet-afgemaakte taken. Daarnaast zullen deelnemers antwoorden vinden op vragen over wat voor hen relevant is en hoe ze hun werkplezier kunnen herstellen.

Waarom verliezen docenten hun bezieling?

Volgens Van Linder is het huidige onderwijssysteem een belangrijke factor. “Docenten hebben te maken met een groeiende berg randzaken zoals overleggen en een constante stroom van administratieve verplichtingen. Dat maakt het lastig om zich te focussen op waar het echt om draait: werken met leerlingen. Het zorgt ervoor dat ze zich steeds verder verwijderen van hun oorspronkelijke motivatie om het onderwijs in te gaan.” Leraren leggen de lat hoog voor zichzelf, wat leidt tot onbewuste spanningen en stress die zich opbouwen, waardoor ze vervreemd kunnen raken van zichzelf.”

Van Linder ziet bovendien dat deze ontwikkeling niet alleen ervaren docenten raakt, maar ook jonge leraren. “Jonge mensen met veel talent verlaten het onderwijs soms al na een paar jaar, omdat ze zich afvragen of ze dit hun hele leven willen blijven doen. Het is ontzettend jammer om te zien dat hun enthousiasme wordt opgebrand door de dagelijkse druk. In deze tijd van oplopende lerarentekorten kan de sector het zich niet permitteren dat jonge docenten de onderwijssector de rug toekeren.”

Reflecteren en actie ondernemen

Tijdens het tweedaagse programma op de locatie van ZIN in een lommerrijke omgeving in Vught krijgen deelnemers de kans om stil te staan bij hun eigen drijfveren en ambities. Door middel van reflectieopdrachten en gesprekken met collega’s ontdekken ze wat hun werkvuur aanwakkert en wat dit juist dreigt te doven. “We helpen docenten om te zien wat hen beweegt, wat hen raakt, en hoe ze daar weer energie uit kunnen putten,” legt Van Linder uit. “Het doel is niet alleen reflectie, maar ook om concrete stappen te zetten. Deelnemers maken een persoonlijk actieplan, zodat ze na de training op een andere manier en met hernieuwde energie, en een frisse blik kunnen terugkeren naar hun werkplek. Dit programma helpt om een gezond evenwicht te herstellen tussen organisatiedoelen, persoonlijke doelen en drijfveren.”

Geen luxe, maar noodzaak

Van Linder benadrukt dat het programma meer is dan alleen een mooie retraite in een natuurlijke omgeving. “Het is eigenlijk iets wat iedereen in het onderwijs regelmatig zou moeten doen: stilstaan bij de vraag of ze nog gelukkig zijn met hun werk. Dat gebeurt veel te weinig. In personeelsgesprekken gaat het vaak over doelen en prestaties, maar zelden over de vraag: ben jij gelukkig in je werk? Eigenlijk is dat merkwaardig, zeker gezien de maatschappelijke druk en de uitdagingen in het onderwijs. Het programma nodigt uit tot een zoektocht naar betekenis en diepgang en biedt ruimte om existentiële vragen te stellen.”

Programma in februari 2025

De eerstvolgende editie van de training ‘Passie voor onderwijs. Hoe houd je het vuur brandend?’ vindt plaats op 6 en 7 februari 2025. Aanmelden kan via de websites van ZIN Academie en KPC Groep. “Ik raad iedere onderwijsprofessional aan om dit cadeautje aan zichzelf te geven,” concludeert Van Linder. “Het is een investering in jezelf, in je eigen werkplezier en uiteindelijk ook in de kwaliteit van het onderwijs.”

Bekijk het programma