Normal_afbeelding_2024-11-20_155707816

Onderzoek toont aan dat leerlingen teksten beter leren begrijpen door er samen over te praten en te schrijven. Inzet van deze taalvaardigheden zorgt niet alleen voor meer tekstbegrip, maar ook voor een grotere kennis van de wereld en meer leesplezier.

 

Anneleen Mulder, netwerkpartner van KPC Groep, kijkt vanuit diverse perspectieven naar het leesonderwijs en beschikt over uitgebreide ervaring. Ze werkt als leerkracht in het basisonderwijs, is docent bij de opleiding taalcoördinator van AvansPlus en adviseert en traint schoolteams. Daarnaast is ze onderwijsontwikkelaar en redacteur van het tijdschrift MeerTaal, waarvoor ze artikelen schrijft over het gebruik van rijke teksten.

Nieuwe training

Voor KPC Groep ontwikkelde Anneleen de training Samen aan de slag met begrijpend lezen. Deze training, die in januari start in Utrecht, biedt leerkrachten de tools om begrijpend lezen dynamisch en interactief vorm te geven. De training kan ook op maat incompany worden verzorgd.
De training helpt leerkrachten om begrijpend lezen naar een hoger niveau te tillen door het gebruik van rijke teksten. Dit stimuleert niet alleen tekstbegrip maar ook kritisch denken en actieve betrokkenheid bij het lezen. Deelnemers krijgen meer dan alleen theoretische kennis; ze ontvangen praktische handvatten en voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Belang van vakmanschap en rijke teksten

Anneleen benadrukt dat de deskundigheid van de leerkracht cruciaal is voor kwalitatief leesonderwijs. “Je kunt niet verwachten dat leerlingen alles begrijpen door een tekst simpelweg één keer te lezen. Het vraagt om een doordachte aanpak, met aandacht voor authentieke teksten. Dat is één van de speerpunten in de definitie van rijke teksten zoals die door het SLO onlangs zijn geformuleerd.”
Rijke teksten vormen derhalve een belangrijk onderdeel van de training. Anneleen licht toe: “Het gaat niet zozeer om teksten die aansluiten bij het niveau van de leerlingen, maar vooral om teksten die hen uitdagen en laten nadenken. Dit kunnen bijvoorbeeld teksten zijn met meerdere perspectieven of complexe ideeën die uitnodigen tot discussie.”

Interactie als sleutel

Een belangrijk aspect van de training is de nadruk op samenwerking en dialoog. Anneleen: “Begrijpend lezen is geen individuele activiteit; het vereist interactie. Door leerlingen in tweetallen of kleine groepjes met de tekst te laten werken en hen te betrekken in gesprekken met gerichte vragen, ontwikkelen ze dieper inzicht.”

Nieuwe kerndoelen

Het SLO is momenteel bezig met de actualisering van de kerndoelen. Anneleens training anticipeert op wat nu nog heet concept-kerndoel 1 (‘de school zorgt voor een rijke taal- en leesomgeving’’) en concept-kerndoel 2 (‘de school stimuleert de taalontwikkeling in alle leergebieden). Bij dat laatste gaat het onder meer om de inbedding van lezen in de vakken voor wereldoriëntatie. “Deze training is een investering in zowel de leerkracht als in de leerlingen en daarom om meerdere redenen interessant en relevant”, besluit Anneleen.

Bekijk de training