Normal_afbeelding_2025-01-23_142456876

TeunJan van Ooijen, tegenwoordig teamleider op het Christelijk College Groevenbeek, volgde de opleiding Intern Onderwijsadviseur van KPC Groep. Vanuit een innerlijke drive om onderwijs te verbeteren en beter aan te laten sluiten bij leerlingen, nam hij deel. “Ik wilde geen lesboer worden die elke zomer een map opbergt en in september weer op dezelfde plek opent. Het moest anders.” (foto: Jan Harryvan)

TeunJan werkte vóór zijn komst naar het Christelijk College Groevenbeek twaalf en een half jaar in het praktijkonderwijs als docent techniek en als coördinator praktijkvakken. Hij begon zich af te vragen wat hij nog meer kon bijdragen. “Ik was zoekende in mijn rol als coördinator. Het werk als docent voelde soms als veel van hetzelfde. Toen ik hoorde over de opleiding Intern Onderwijsadviseur, dacht ik: misschien is dit wel iets voor mij. Die adviserende rol sprak me enorm aan.” Na een kennismakingsgesprek met opleider Ton Bruining was hij overtuigd. “Ton nam de tijd om echt te kijken of deze opleiding bij mij paste. Dat persoonlijke contact was voor mij heel belangrijk.”

Nieuwe inzichten en een bredere blik

Tijdens de opleiding leerde TeunJan onder meer om uit te zoomen en processen op organisatieniveau te bekijken. “Het onderwijs heeft een hands-on mentaliteit: er moet iets gebeuren, en meteen wijzen we taken toe. Deze opleiding heeft me geleerd hoe belangrijk het is om soms een stap terug te doen en te vragen: waarom willen we dit eigenlijk? Hoe past het in het grotere systeem?”

Die inzichten komen hem prima van pas in zijn werk als teamleider op het Christelijke College Groevenbeek, laat TeunJan weten. “Ik kijk nu met meer overzicht naar processen binnen mijn team. Wat gebeurt er? Waarom gebeurt het? En hoe kan ik daar als leidinggevende een bijdrage aan leveren?”

Leren van en met anderen

Een ander krachtig aspect van de opleiding vond TeunJan het leren in een groep met onderwijsprofessionals met uiteenlopende achtergronden. “Je deelt ervaringen en casussen samen met mensen uit heel andere onderwijscontexten, en dat geeft nieuwe perspectieven. Iemand die jouw probleem van buitenaf bekijkt, komt vaak met verfrissende inzichten.”

In de Opleiding Intern Onderwijsadviseur wordt vanuit drie leerlijnen gewerkt: persoonlijke ontwikkeling; intern adviseren en intern ondernemen en de onderwijsprofessional als kenniswerker. Op al deze gebieden heeft TeunJan stappen gezet mede door de praktijkgerichtheid. Zo herinnert TeunJan zich een adviesoefening met een trainingsacteur. “Ik vloog dat adviesgesprek in met het idee: ik ga jou overtuigen. Maar ik leerde dat je beter kunt luisteren, samenvatten en doorvragen. Dat maakte me een betere adviseur.”

“Je krijgt veel terug”

Over opleider Ton Bruining is TeunJan vol lof. “Ton wist altijd de juiste boeken, artikelen of video’s te vinden die aansloten bij de thema’s. Hij bracht kennis in, maar gaf ons ook veel ruimte om zelf te ontdekken.” Voor TeunJan was de opleiding zeker geen standaardopleiding maar een programma op maat. “Zoveel je erin stopt, zoveel haal je eruit,” benadrukt hij. “In drukke periodes kon ik minder voorbereiden, en dat merkte ik ook meteen. Maar als je de tijd neemt om echt te investeren in de opdrachten en het leren, krijg je er enorm veel voor terug. Het maakt de opleiding flexibel, maar tegelijkertijd uitdagend. Je wordt gedwongen om jezelf echt in te brengen, en dat vond ik juist heel sterk.”

Een aanrader voor wie verdieping zoekt

Voor wie is deze opleiding een aanrader? “Als je nieuwsgierig bent naar hoe je als onderwijsprofessional op organisatieniveau impact kunt maken, dan is dit echt iets voor jou,” zegt TeunJan. “Maar je moet wel bereid zijn kritisch naar jezelf te kijken en uit je comfortzone te komen. Je moet de intentie om verder te kijken dan je eigen vakgebied.”

Drive voor onderwijs versterkt

Terugblikkend stelt TeunJan dat zijn passie voor het onderwijs en zijn loopbaanontwikkeling door deze opleiding een nieuwe impuls heeft gekregen. “Na twaalf en een half jaar lesgeven ging die jas een beetje knellen. Deze opleiding heeft me geholpen mijn expertise te verbreden en mijn rol te verdiepen. Ik voel nu meer dan ooit de drive om bij te dragen aan beter onderwijs voor onze leerlingen.” Met een glimlach voegt hij eraan toe: “En ik sta nog steeds drie uur per week voor de klas. Want hoe druk het ook is, die directe verbinding met leerlingen; daar gebeurt het.”

Bekijk de opleiding