Normal_lr_20170616_kalsbeekcollege_0514

Welke kant wil jij op met je onderwijsloopbaan? Voor leraren in het VO die een leidinggevende positie overwegen organiseert KPC Groep op 3 maart een oriëntatiedag. De dag wordt begeleid door Morris Oosterling. Hij begeleidt vaker docenten die leidinggevende aspiraties hebben.

 

Zo verzorgt hij een meerdaags opleidingsprogramma in opdracht van een groot schoolbestuur in het VO. Morris ziet een tendens waarbij vaak extern geworven wordt, en denkt dat het juist belangrijk is dat schoolbesturen investeren ‘in eigen kweek’. 

Drie vragen aan Morris Oosterling tegen de achtergrond van de oriëntatiedag van 3 maart. 

Je werkt vaker met docenten die zich oriënteren op een stap richting management. Wat valt je op?

“Wat me opvalt in de scholingsprogramma’s is hun enthousiasme en nieuwsgierigheid. Docenten willen meer kennis opdoen over leidinggeven en meer zicht krijgen op hun eigen capaciteiten. Soms komen deze docenten er gaandeweg achter dat het niks voor ze is. Maar de meesten krijgen eigenlijk alleen maar meer vertrouwen in hun eigen motivatie en capaciteiten. Er zijn steeds hele mooie parallellen te trekken tussen leidinggeven aan professionals en lesgeven aan leerlingen. Dat doen we dus ook vaak.”

Wat is de gedachte achter een ééndaagse oriëntatie?

“Een opleiding beslaat vaak veel dagen en is best een kostbare investering. Uiteraard een goede investering als je als docent ook door gaat en wilt groeien. Maar een ‘weggegooide’ investering als het uiteindelijk niks voor de docent blijkt te zijn. Daarom verzorg ik deze oriëntatiedag. Tijdens deze dag maken de deelnemers kennis met alle facetten van het leidinggeven in het vo. Dit op een laagdrempelige manier. Zo krijg je voordat je een opleiding start al een goed beeld van je motivatie en capaciteiten als toekomstig leidinggevende.”

In welke situaties is deze dag bijzonder waardevol om aan deel te nemen? 

“Vaak zie je dat docenten langzaam doorgroeien naar het teamleiderschap. Voordat ze als teamleider starten, krijgen ze eerst aanvullende en coördinerende taken. Zo krijgt de docent een breder zicht op alles wat er speelt binnen de school, buiten het eigen vak, het eigen team en de eigen sectie. Mooie stappen zijn bijvoorbeeld om zitting te nemen in de MR, in een regiegroep om mee te praten over een nieuw schoolplan, innovaties die op school worden ingezet of een nieuwe visie op onderwijs die wordt vormgegeven.  Dit leren in de praktijk is zeer waardevol. De oriëntatiedag is een verdieping op deze eerste ervaringen. Maar deze kan ook als eerste basis worden gebruikt om na te denken over vervolgstappen en een bredere betrokkenheid in de school. Tot slot is de oriëntatiedag waardevol voor alle docenten, omdat ze met docenten van andere scholen in gesprek gaan en zo een kijkje kunnen krijgen in het reilen en zeilen op andere scholen.” 

 

Praktische informatie over oriëntatiedag